Odbijanie karty w pracy – Zasady i wskazówki

Odbijanie karty w pracy za pomocą systemu RCP umożliwia rejestrowanie czasu wejścia i wyjścia z pracy, co pozwala na dokładne monitorowanie godzin pracy, nadgodzin oraz nieobecności. Brak rejestracji może skutkować konsekwencjami, takimi jak upomnienie lub nagana, zgodnie z Kodeksem Pracy, w zależności od polityki firmy. Coraz częściej stosowane systemy elektroniczne ułatwiają ewidencję i poprawiają dyscyplinę pracowników.

Odbijanie karty w pracy, czyli rejestrowanie czasu wejścia i wyjścia z pracy za pomocą systemu RCP, jest powszechną praktyką w wielu firmach. Pozwala na monitorowanie czasu pracy pracowników, ale także umożliwia rozliczanie nadgodzin i ustalanie wynagrodzeń. Na czym to polega i jakie są konsekwencje nieodbicia karty? Tego dowiecie się poniżej.

Odbijanie karty w pracy – Ewidencja czasu pracy

Ewidencja czasu pracy może być prowadzona w dowolnej formie, jednak najważniejsze jest to, by znajdowała się ona w formie imiennej karty. Co ciekawe, nie istnieje żaden wzór na to, jak ma ona wyglądać. Są jednak wskazane informacje, które mają się w niej znaleźć, takie jak godziny pracy pracownika w poszczególnych dniach, weekendach, czy rozmaitych świętach. Powinny w niej widnieć także urlopy, dyżury, zwolnienia od pracy, czy też nieobecności, zarówno te usprawiedliwione, jak i nie.

Karty w formie papierowej można ustanawiać na czas miesiąca, kwartału, roku, jak i innego czasu określonego przez pracodawcę. Jeśli pracownik zarządza w imieniu pracodawcy zakładem pracy lub ma zadaniowy system pracy, to takiej ewidencji prowadzić nie musi. Oczywiście karta ewidencji może znajdować się w formie elektronicznej i jest to coraz częstszy wybór rozmaitych przedsiębiorstw.

Aktualnie na popularności zyskuje rejestrowanie wejść i wyjść w sposób elektroniczny. Świetnie sprawdza się zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak również dyscypliny pracowników. Co, jednak jeśli nie odbijemy karty podczas wejścia lub wyjścia z zakładu pracy?


Nieodbicie karty w pracy – Konsekwencje

Nieodbicie karty w pracy, czyli brak rejestracji wejścia lub wyjścia w systemie ewidencji czasu pracy, prowadzi do różnych konsekwencji. Wiele zależy tutaj od polityki firmy oraz okoliczności tego zdarzenia. Warto mieć na uwadze, że według art. 108 Kodeksu Pracy:

§ 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia;
2) karę nagany.

Oczywiście to pracodawca decyduje o tym, jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte z tego tytułu. Z tego też względu ogromnie istotną kwestią jest wyrobienie sobie przez pracowników nawyku odbijania karty zarówno podczas wejścia, jak i wyjścia z pracy. Jest to bowiem istotne narzędzie przy sprawdzaniu przez pracodawcę czy zaplanowany czas pracy pokrywa się z tym faktycznym czasem, spędzonym w siedzibie przedsiębiorstwa.

Dane rejestracyjne:
NIP: 894-298-81-97
Regon: 020245909
KRS: 0000248510
Numer koncesji MSWiA: L-0259/16
Polityka prywatności
POLSYSTEM SI Sp. z o.o., s.k.a.
ul. Ukraińska 4D
54-401 Wrocław, Woj. Dolnośląskie
Adres ogólny: biuro@polsystem.pl
zapytanie@polsystem.pl
tel. +48 (71) 7837890
tel. +48 692 430 193